Sunday, July 24, 2011

Kita selalu terlupa...

Dalam hidup ni, Allah sentiasa berikan ujian kepada kita, hamba-Nya. Dan, tatkala menerima ujian, kita sering menganggap yang ujian itu terlalu berat untuk kita.. lalu kita mengeluh.. kita merungut.. Tapi kita selalu terlupa bahawa, Allah tak akan memberi ujian diluar kemampuan hamba-Nya. Allah turunkan ujian sebagai peringatan dan juga sebagai tanda Allah sentiasa mengingati kita.. walau kita sering leka dan lalai atas setiap nikmat yang Allah beri. 

Adakah kita sentiasa mengucapkan syukur disaat Allah kurniakan kita dengan nikmat yang kita tidak jangka? Adakah tangan kita sangat ringan untuk berkongsi kesenangan yang Allah limpahkan kepada kita? Pasti selalunya ungkapan ini yang kita sebut:

"Nasib baiklah ko ade.. kalau tak.. tak tahulahhh...."

"Yea..!! Aku dah dapat keje!! Gaji nanti bolehlah aku beli iPad... "

Kenapa sukar bibir dan lidah kita untuk mengucapkan syukur kepada Allah? Sedangkan kita, kalau ade seseorang yang kita dah tolong, tapi tak ucapkan terima kasih, mesti kita rasa kecik hati kan? Mesti hati kita akan terdetik: "Hish! Cakap terima kasih pun tak!"

Jadi.. di manakah kita? Adakah kita tergolong dalam kalangan mereka yang sentiasa bersyukur atau sebaliknya?

*Hanyalah teguran untuk diri sendiri yang sentiasa terlupa...






Saturday, July 23, 2011

Mudahnya hidup dgn mengambil kesempatan...

Lama betul tak update.. mujurlah bukan rumah.. kalau rumah, mesti dah bersawang dah ni.. heheheee.... So, harini pun Siti sekadar menyinggah sekejab je.. takde idealah nak update... kalau setakat nak merapu-rapu tu mmg banyaklah ideanya.. tapi.. takkanlah nak merapu kat sini.. kesian pembaca-pembaca nanti... 

So today, just nak share kisah tentang orang yg suka sangat ambil kesempatan kat orang lain.. 

Perkara ni sebenarnya berlaku kat orang yg dekat dengan Siti.. walaupun bukan Siti yang kene, tapi Siti tetap rasa geram sangat! Siti tertanya-tanya sendiri, kenapalah manusia macam ni boleh wujud kat muka bumi ni?? Kalau tengok luarannya, memang sangat hebat dan baik. Manis mulut, manis muka, depan orang pijak semut pun tak mati! Tapi dalam pemikiran dia, rupanya penuh dengan idea-idea untuk menipu orang lain dengan tipu helah dia. 

Takutnya dengan orang yg macam ni kan? Takut sangat... sebab kita tak boleh jangka atau agak apa yang dia nak dan akan buat dengan kita. So pada Siti, once kita dah tahu je watak sebenar orang yang macam ni, janganlah baik-baik lagi dengan dia. Dan rasanya tak salah untuk jadi bermuka-muka dengan orang yang macam ni. Bukan niat bermuka-muka tu untuk menjatuhkan dia, tapi kita perlu bermuka-muka supaya kita terselamat drpd jadi mangsa dia.

Sebab Siti yakin, orang macam ni takde langsung perasaan belas kasihan, dia cuma fikirkan kesenangan diri dia je.. bila mangsa dia jadi susah, dia tak akan ambil kisah pun.. malah, dia akan buruk-burukkan pulak mangsa dia tu, supaya semua orang jadi benci dan tak akan tolong dia. Kejam kan?

Mujurlah.. Allah tunjukkan siapa diri dia yang sebenar sebelum kawan Siti tu jadi mangsa. Rupanya ada hikmah Allah beri ujian kat kawan Siti tu.. dengan sebab ujian Allah tu la, kawan Siti dah terselamat. Cuma yang kesiannya, dah ramai yang jadi mangsanya sebelum ni... dan bila sekali terkena, memang susah nak lepaskan diri... 

Kepada orang tu.. mungkin takde undang-undang kat dunia ni yang boleh menghukum dia.. Tapi hukuman Allah, tak mungkin dia akan terlepas. Siti harap, dia akan cepat-cepat insaf.. Takde gunanya pun hidup dengan mengambil kesempatan atas orang. Mungkin sekarang dia terlepas. Persoalannya, sampai bila??
Sedangkan "sepandai-pandai tupai melompat pun, akhirnya jatuh ke tanah juga"....



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...