Sunday, June 26, 2011

5 Keys to a Flawless Complexion..

Setiap orang mesti mengimpikan kulit yang cerah berseri, halus, mulus, dan sempurna tanpa cacat cela kan? Lebih-lebih lagi bila tengok gambar model-model kat majalah atau artis-artis kat TV tu.. macam patung lilin.. eeeeee.... memang jeles!! Dan sekarang ni, fenomena artis Korea. Kalau tengok kulit dorg yang sangat cantik tu.. rasa nak cubit-cubit je.. haha! 
Tapi.. boleh ke kita orang biasa2 ni nak dapat kulit macam tu? Pada Siti, BOLEH! 
Nak tahu caranya? Sila baca satu persatu:

1st key: FOOD (makanan)
Rakyat Malaysia ni memang suka makan. Sebab tula, Malaysia ni antara negara yang memiliki ramai penduduk obes. Ops! Siti bukan nak cerita pasal obes kat sini. Tapi, pada Siti makanan yang kita makan pun memang sangat mempengaruhi keadaan kulit kita. Makanan-makanan segera terutamanya, mengandungi garam dan lemak yang sangat tinggi berbanding makanan yang kita sediakan sendiri. Kandungan nutriennya pun, tak seberapa. Dan, bagi mereka yang kerap sangat makan makanan segera, badan akan kekurangan nutrien-nutrien penting. So, kalau badan kita tak sihat, dah tentulah kulit kita pun jadi tak sihat... Then, kalau kulit dah tak sihat, macam mane nak dapat kulit yang licin sempurna kan? 
So, kalau busy sangat pun, jangan abaikan pemakanan yang seimbang. At least, kalau tak sempat masak, ratah jelah buah-buahan atau sayuran. Segera juga kan? Tapi segera yang lebih sihat.. heheee...

2nd key: EXERCISE (senaman)
Senaman bukan hanya untuk kurus dan menguatkan otot. Sebenarnya, banyak lagi kebaikan yang kita dapat kalau kita amalkan senaman. Alasannya, senaman boleh melancarkan peredaran darah dalam badan. Ia juga mampu membuang toksin daripada badan melalui perpeluhan. So, apabila perjalanan darah kita lancar, oksigen akan sampai ke seluruh sistem badan kita, dan kulit-kulit kita juga akan mendapat oksigen yang mencukupi. Toksin-toksin yang terbuang juga menjadikan badan kita lebih 'bersih' dan hasilnya, kulit pun lebih sihat... Oleh itu, jangan abaikan senaman ye.. ^^

3rd key: ATTITUDE (sikap)
Kalau anda betul-betul serius nak dapatkan kulit yang cantik, please.. please.. please... jangan sekali-kali jadi pemalas ye. Sebab, Siti dapati ramai antara kita ni sebenarnya sangat malas nak uruskan kulit. Yela, nak cuci.. sapu toner.. pastu nak moisturise lagi.. aduhhh... lecehkan? Sebenarnya TAK LECEH pun. Yang penting, tanamkan azam dalam diri bahawa apa yang kita buat ni untuk kebaikan jangka panjang. Bukan untuk diri sendiri je, tapi juga untuk orang yang kita sayang. Terutamanya untuk para isteri. Kalau bukan kita yang jaga, siapa lagi yang nak jaga kulit kita sendiri kan?
Satu lagi, jadilah seorang yang pembersih. Make sure you clean up your fingers before touching your face. Kenapa? Sebab, jari dan tapak tangan adalah tempat untuk bakteria dan kuman berpindah randah. Alasannya? Jari berfungsi untuk menyentuh dan memegangkan? So, entah berapa banyak bakteria dan kuman yang melekat kat jari dan tangan kita. Tak mustahil bakteria-bakteria ni boleh je berpindah kat kulit muka melalui sentuhan kita tadi. Dan, bagi mereka yang memiliki kulit sensitif, kenelah lebih berhati-hati ye.

4th key: PRODUCT
Pastikan setiap produk yang kita sapu kat kulit tu, betul-betul bersesuaian dengan jenis kulit. Secara umumnya, ade 3 jenis kulit iaitu berminyak, kering dan kombinasi. Kalau kulit berminyak, janganlah pakai produk yang berasaskan minyak. Dan bagi yang berkulit kering pula, elakkan daripada memakai produk yang berasaskan mint. Ambil masa untuk kaji setiap produk yang nak dibeli supaya tak menyesal kemudian hari. Kalau dah terbeli? Once dah nampak yang ia tak serasi, cepat-cepat stop. Sebab tu biasanya Siti akan beli bekas yang paling kecik dulu untuk dicuba. Kalau serasi dengan kulit, barulah Siti akan beli yang lebih besar pula.

5th key: FREE (bebas)
Jangan terlalu memaksa dan menyeksa kulit. Sesekali, kene bebaskan jugak kulit tu. Actually, semakin kita memaksa kulit, semakin ia tak jadi seperti apa yang kita harapkan. Usaha, usaha jugak. Tapi, jangan sampai menyeksa ye. Untuk cuci muka, sehari 2 kali je dah cukup. Kalau terlalu kerap, kulit akan jadi hilang kelembapan semulajadinya. Scrubbing pulak, cukup setakat seminggu sekali. Makin kerap kita scrubbing kulit, makin kasar jadinya nanti. Masker, sekali atau 2kali seminggu pun dah cukup. 
So, asalkan kita baik dengan kulit kita, ia pun akan baik dengan kita jugak.. heee.. ^^





3 comments:

zulkbo said...

salam..
sambil tersenyum saya
berkata dalam hati..ermm
tak payah la saya yang lelaki ni
cukuplah cik Siti kita yang kulit
nya yang mulus tu..
:)

Siti Noraisyah said...

hehee.. xpelah, lelaki pun kene jaga kulit jugak kan?

b a m b a m ' s said...

kesimpulannya.. belilah VCO..yeahh~! hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...