Friday, June 24, 2011

Apabila manusia semakin tak berakal...

Kes 1: Remaja mahu jual DARA beli iPhone4


Inilah yang berlaku apabila manusia sekarang semakin materialistik dan mengejar kebendaan. Manusia sanggup gadaikan apa sahaja walaupun maruah diri sendiri demi mendapatkan 'objek' yang diidamkan. Dalam contoh kes ini, memang tidak melibatkan orang Melayu atau Islam. Tapi, tak mustahil benda-benda macam ni boleh berlaku atau mungkin memang dah berlaku. Cuma kita je yang tak tahu...


Kes 2: Bapa, anak bersekedudukan hingga lahirkan 3 anak.


Bapa jenis ape agaknye ni? Dan anak tu pula.. kenapa sanggup diperlakukan macam tu? Dah hilang langsung batasan antara ayah dan anak... Lupa terus halal haram... Entah apalah yang difikirkan mereka ni kan? Tapi itulah.. Allah dah berikan akal kepada manusia supaya boleh berfikir baik dan buruk.. jadi, mungkin mereka ni bukan tergolong dalam golongan manusia kot...


Kes 3: Bayi baru lahir mati dicampak


Apalah dosa bayi tu kan? Pandai buat je.. lepas tu bila dah 'termengandung', senang-senang je campak bayi tu macam tu... Sedangkan binatang yang takde akal tu pun ade perasaan sayangkan anak...


Setiap hari baca suratkhabar, ade je berita-berita macam ni yang sebenarnya menunjukkan bahawa, semakin ramai manusia yang hilang pertimbangan akal. Sanggup buat apa je asalkan tuntutan nafsu dapat dipenuhi. Salah siapa??






2 comments:

Salim Harmanain said...

seram...tapi itu la realiti..kiamat sudah dekat...

EZAN IDMA said...

kiamat semakin hampir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...