Sunday, May 22, 2011

Kalaulah Siti pandai buat kek....

 [Google images]
 [Google Images]
[Google Images]

Ape perasaannya bila tengok kek-kek yang comel dan cantik-cantik tu? Mesti geram je kan.. Tapi macam tak sanggup pulak nak makan... uihhhh... kalaulah Siti berbakat buat dan hias kek sampai jadi cantik macam tu... Tapi tu la masalahnya... Tangan Siti ni... macam ade sumpahan dengan tepung pulak.. buatlah ape2 kuih atau makanan yang menggunakan tepung, comfirm tak jadi.... bancuh lempeng pun boleh berketul-ketul.. apatah lagi nak bancuh kek....

Honestly, SIti memang sangat cemburu kat orang perempuan yang pandai buat kek atau ape-ape jelah yang berkaitan dengan tepung. Rasa macam nak tukar tangan je dengan dorang.. haha! Kalaulah boleh tukar-tikar ek... mesti habis tangan-tangan pembuat kek tu Siti cuba.. heheeee....

Kadang-kadang tu.. malu dan segan jugak.. rasa macam tak lengkap je seorang perempuan tu kalau tak pandai buat kuih.... Sedangkan anak sedara Siti yang baru umur 17 dan 15 tahun tu pun pandai buat kek.. siap sponsor kek lagi masa Siti bertunang tahun lepas.... aihhhh... malunye...... Bukan tak belajar atau tak cuba... Dah cuba dah... ikut resepi, belajar dengan mak... tapi entahla.. macam yang Siti tulis tadi, Siti ni ade sumpahan tepung agaknye..... (hehe.. merepek lagi...)

Setakat ni, kuih yang Siti pandai buat pun, semua yang tak menggunakan tepung sebagai bahan utama. Contohnya agar-agar... puding... dan kuih abok-abok. Yang lain-lain.. sama ada tak jadi, atau tak sedap... atau langsung tak jadi dan tak sedap. Haha! 

So, adik-adik yang muda belia tu... rajin-rajinlah belajar buat kek atau kuih dengan mak sementara muda ye.. Kalau dah bekerja nanti, memang agak susah nak luangkan masa. Nak belajar pun otak dah liat...  Siti ni dulu sebab pandai makan je.. time mak buat kuih Siti duk depan tengok TV sampai lebam biji mata. Bila kuih dah siap, pegi dapur, then bedal sampai licin.. memang buruk betul perangai.... 



2 comments:

EZAN IDMA said...

samelah kite takpandai gak awt kueh. haha. sygnye nak makan tgok kek lawo cmni :)

zulkbo said...

salam..
pergi ambik kelas masak kek lah
sekejap je dah pandai nanti
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...