Monday, May 30, 2011

Nak jadi cantik? Cantikkan dulu perangai tu...

Sekarang ni semua orang berlumba-lumba nak jadi cantik, menarik, yang boleh sesiapa saja tertoleh 2 kali atau berkali-kali. Jangan kata orang dewasa je yang pentingkan cantik... kanak-kanak pun sekarang dah pandai memilih yang cantik-cantik je... 

Memang tak salah kita nak bercantik-cantik... Tapi kalau setakat cantik kat luar je, ape maknanya?
Tak guna harap muka je cantik, kulit licin, gebu, pandai bergaya tapi perangai pulak... suka menyakitkan hati orang lain.... 

Macam telur tembelang. Secara luarannya kalau kita tengok telur tembelang ni takdelah beza sangat dengan telur yang segar. Luarannya sikit pun takde cacat cela.... Tapi, kalau kita pecahkan telur tembelang tu, ape yang akan kita nampak? Isinya yang kehitam-hitaman, ditambah pulak dengan bau yang sangat meloyakan macam bangkai.... Kalau dah tercalit dengan telur tembelang tu, bukan senang kita nak hilangkan bau busuknya. Itulah perumpamaan untuk orang yang muka cantik, tapi busuk hati.

Jadi, sebelum kita sibuk dengan kecantikan luaran, sebelum kita tepek krim, bedak, mekap yang tebal-tebal, sebelum kita sarung pakaian yang terhebat... fikirkan dulu... adakah kita dah cantikkan perangai dan akhlak kita? Adakah kita jaga hubungan baik kita dengan orang di sekeliling kita? Adakah kita melayan semua orang dengan layanan yang sama rata tanpa double standart?

Semoga kita semua tergolongan dalam golongan manusia yang cantik dalaman dan luaran.. ^^



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...