Thursday, April 7, 2011

Lain yang dicari.. lain yg ku jumpa...

Tiba-tiba je rasa mcm dah lama tak ronda-ronda kat kebun sebelah umah Siti ni.. biaselah.. duduk kat kampung, asal ade tanah kosong atau tanah lapang je istilahnye kebun la.. hehe... so, jgn pulak bayangkan kebun getah atau kebun kelapa sawit berekar-ekar ye.. 

walau pun kebun kecik je, tapi ade jugaklah tanam pokok pisang, kelapa, mangga dan sayur-sayuran kampung sikit. Masa belum keje dulu, SIti memang rajin uruskan kebun tu.. tp sejak dah keje ni.. dah tak terbela pulak.. habis semak-samun jadinya...
Dipendekkan cerita, ada pokok labu yang tumbuh kat situ. Siti sajelah nak tgk2, kot2 ade buah labu yang dah masak tapi tak perasan, sebab pokok labu memang lebat sangat daunnya... Then, tengah dok belek-belek.. tetiba ternampak pulak sesuatu yang memang buat mata Siti bulat-sebulatnya!
Peria!! Ishhhh... takkanlah pokok labu berbuah peria kot?? cer check.. cer check.. Ooo... rupa-rupanya.. dibalik rimbunan pokok labu tu, ade pulak terselit pokok peria kat celah-celahnya... dan memang dah rezeki harini agaknya, adelah buah peria sebiji... Aihhh... baru ingat nak call TV3 tadi.. sbb ade kejadian pelik kan.. haha!
Tapi bukan setakat peria ok! Bila Siti selak-selak lagi, ade pulak pegaga (not Lady Gaga) yang subur-subur kat tempat yang sama.. Alhamdulillah... Tak payahlah susah-susah pegi kedai runcit beli sayur lagi, sebab dah complete dah.. ade peria dan ulam pegaga.. ^^

 Kalau teror, cubalah teka yang ana satukah ulam pegaga? Cer teka.. cer teka.. heeee....


 Geram tak korang bila tengok ulam pegaga yang tumbuh subur macam ni?


Pegaga ni jadi tinggi daripada biasa sebab ia bersaing dengan pokok labu untuk mendapatkan sumber cahaya ye anak-anak murid sekalian.. ^^



Inilah hasil tuaian hari ni.. lumayannnnn...^^

Nak?? 

Bolehhhh..... 

seikat 2 ringgit.. heheee...



8 comments:

b a m b a m ' s said...

makan ngan sambal belacan.. ko main sodapp tuhhh~!! hhehehe

Siti Noraisyah said...

haha! Betul2.. habislah diet ku...

Aiman Raziff said...

Syoknya,... hantaq la kat kita sket,.. makan dengan sambal belacan pun sodap... hehehe

Aiman Raziff said...

Syoknya,... hantaq la kat kita sket,.. makan dengan sambal belacan pun sodap... hehehe

habsahharun said...

seikat 2 hengget mahal la cikgu...
sedap..dap..dap

nelly said...

sambil mencari , tambah ilmu ~
=)

zulkbo said...

salam..
saya tanam ulam pegaga jepun di
pasu balkoni rumah..ermmm..senang hidup..nak makan petik je..
:D

nurulfzz said...

cikgu!!=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...