Saturday, March 19, 2011

Hidayah milik Allah...

Firman Allah dalam Surah al-An'am ayat 125 yang bermaksud:
"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam. Dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk untuk menyesatkannya, nescaya ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempinya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman."
Mudah-mudahan kita sentiasa tergolong dalam orang yang menerima hidayah daripada Allah. Amin...

Apa yang dimaksudkan dengan hidayah?

Hidayah ialah petunjuk yang dikurnikana oleh Allah kepada manusia untuk mencapai kebahagiaan yang sejati dan abadi di dunia dan di akhirat. Allah juga mengurniakan hidayah kepda sesiapa yang dikehendaki, tetapi kita hendaklah berusaha untuk mendapatkannya dengan syarat ia benar-benar beriman.

Demikianlah tazkirah tengah hari ini.. heheee....

Sebenarnya Siti nak ulas sikit tentang penghijrahan pelakon Irma Hasmie tu. Siti tahu, dah ramai blogger yang tulis pasal ni, tapi Siti tetap nak ulas sebab Siti sangat kagum dengan penghijrahan beliau. 
Tak ramai artis yang sanggup berubah, lebih-lebih lagi bagi mereka yang kariernya tengah meningkat naik dan masih muda pulak tu. Tapi alhamdulilah.. sebab Irma sanggup membelakangkan semua kegemilangan dunia tu demi mendapatkan keredhaan Allah.

Kalau kita tengok senario sekarang ni, orang cuma nak berubah bila umur dah masuk 50an, rambut dah beruban, kulit dah berkedut, badan pun dah lenguh-lenguh. Masa muda bertenaga, nak nikmati hidup ni puas-puas katanya... Hidayah tu memang milik Allah, tapi kita sebagai manusia ni juga diberi hak untuk berusaha. Kalau kita sendiri tak usaha nak dapatkan hidayah Allah, jangan haraplah yang hidayah tu akan datang dengan sendirinya...

Cuma Siti harap, penghijrahan Irma ni akan kekal selama-lamanya. Jangan pulak balik dari umrah atau haji je bertudung.. pastu tudung tu makin ke belakang.. ke belakang dan ke belakang mengikut peredaran masa.. dan akhirnya 'tertanggal' semula...
Sama-samalah kita doakan yang terbaik untuk beliau...


Kita ni pun, entah dah laksanakan ke tugas kita sebagai hamba-Nya?



5 comments:

♥ bella nabila ♥ said...

sweet !

Siti Noraisyah said...

Wah! cepatnye komen... heeee...
Yup, she's really sweet kan?

~hAKim ZaiLAn~ said...

lagi cun kalau bertudung..huhu

BUNGA said...

lawa kan dia ni... org cantik kalau pakai apapun semua nmpk cantik :)

muhamad hanif said...

hhaa..salam singgah cikgu..
;)..xleh nak jerit..tenet lembab..komen pun ok kankan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...