Photobucket Photobucket

Sunday, March 20, 2011

Banyaknye musim kat Malaysia ni...

Kalau kat negara beriklim sederhana panas, kita akan jumpa dengan 4 musim dalam setahun, iaitu musim panas (summer), musim luruh (autumn), musim salji (winter) dan musim bunga (spring).

Tapi kat Malaysia yang beriklim Khatulistiwa ni pun ada musim-musim gak.. dan musim kt negara kita ni pun lebih banyak berbanding musim yang ada kat negara beriklim sederhana sejuk tu. Nak tahu apa musim-musimnya?

Musim buah (termasuklah musim durian, musim rambutan, musim manggis dsb)
 
Musim pilihan raya
 
Musim YES (year end sales)
 
Musim banjir @ tengkujuh
 
Musim kemarau
(Alhamdulillah sbb di Malaysia tak pernah sampai ke tahap mcm dlm gambar ni..)
 
Musim cuti sekolah
 
Musim kahwin

Musim cuti sekolah dan musim kahwin tu biasanya memang seiring dan sejalan. Macam kita tengok sekarangla kan, asal cuti sekolah je ada majlis kawen, asal ada majlis kawen je time cuti sekolah. Hahaha! Siti tak buat cerita ok.....

Sebab tu la, bila Siti tengok maklumat murid-murid kat sekolah tu, kebanyakannya lahir dalam sekitar bulan Feb-April dan Ogos-Oktober. Tapi, apa kaitannya?? Eh, memang ada kaitan.. sebab kalau kita kira 9 bulan ke belakang dari bulan2 yang Siti nyatakan tadi tu, ia akan membawa kepada bulan Mei-Jun dan Nov-Dis. Kan bulan2 tu musim cuti sekolah=musim majlis kahwin.. betul tak? Hahaha! Andaian Siti je.. tapi ada kebenarannya, kan?

 Okla, ni memang entry saje-saje je.. heeee.. sebenarnya lepas ni Siti nak pegi majlis kawen kat Air Hitam. Esok dah start sekolah dah.. cuti sekolah dah habis..... (kalau boleh nak tambah cuti lagi...huhuuuu). 

Lepas naik sekolah ni, akan sepilah daripada majlis-majlis kawen.. yela.. masing-masing akan fokus kepada kerja pulak. Tapi takpe.. bulan 5 dan 6 nanti, kita akan jumpa lagi dengan musim majlis kawen. Kumpul jelah duit daripada sekarang ye.. ^^


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...