Sunday, December 19, 2010

Lontong Johor


Dah lama tak makan lontong.. biasenye mak masak lontong time ade ramai ahli keluarga atau time ade majlis-majlis istimewa je. Kebetulan, hari ni adik Siti dan anak2 sedara pun ade, so mak pun buatlah lontong.

Lontong wajib kene ada kuah lodeh dan sambal tumis. Kalau takde dua ni, haishhhh... bukan lontonglah namanya. Zaman sekarang, orang buat lontong guna ketupat segera je. Tapi sebenarnya lontong yang original ialah nasi yang dibungkus dalam daun pisang yang dijadikan bentuk silinder, kemudian direbus mcm rebus ketupat tu. Kalau dekat kampung, masih ade lagi warga2 tua yang buat mcm mcm ni, generasi muda mcm Siti ni dah tak pandai nak buat dah...

Sumber: http://psittacula.wordpress.com/2007/07/20/lontong-johor/

7 comments:

the daten here said...

nyumm sedapnyee

aNaYaNa said...

errkkk..xpnah makan lontong..
nak cikit..hehe

mummy_ayu said...

lama rasa tak layan lontong..cedapnye.

Siti Noraisyah said...

TDH: memang sedap.. ^^

anayana: eh, tak penah mkn lontong ke?

mummy: bolehla masak lontong pasni.. ^^

BUNGA said...

aku disini hanya mampu membaca dan melihat gmbr shj.. iyhhh, terliur leerrr.. terseksa jiwa ragaku.. hehehe :)

Siti Noraisyah said...

Bunga: Alahaiiii... ciannye... hehee...

lolitasinta said...

wahh !sedap3 !! nknk .
saye owg johor . hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...